Тематичний
напрям 4.
Менеджмент.
Маркетинг. Логістика.
Кравчук Наталія
Іванівна, к.е.н., доцент
Духніч Ярослав
Валерійович, магістр
Житомирський національний агроекологічний
університет
МАРКЕТИНГ МЯСНОЇ ПРОДУКЦІЇ
Ринкова економіка обумовлює використання
маркетингу всіма суб’єктами господарювання, оскільки в умовах конкурентної
боротьби важливим є формування асортименту продукції та попиту на неї, пошук
ринків збуту, дослідження політики конкурентів тощо. Значна кількість
підприємств України самостійно формує ринок збуту, інша покладається виключно
на послуги сторонніх платних маркетингових організацій. Але в усіх випадках
необхідним є цілеспрямоване дослідження ринку, прогнозування попиту на власну
продукцію, використання інформаційних технологій опрацювання маркетингових
рішень.
Вміле
користування різними маркетинговими інструментами має важливе значення для
сільськогосподарських підприємств незалежно від їх розміру, форми власності,
наявних ресурсів, оскільки це надасть можливості розширити маркетинговий сезон
за рахунок отримання надранньої продукції та якісного зберігання, застосовувати
ефективні технології просування продукції залежно від каналу реалізації,
запровадити передпродажну доробку м'ясопродуктів для надання їм максимальної
якості для кінцевого споживача тощо. Визначене обумовило теоретичну та практичну
цінність проведення даного дослідження.
Метою роботи є розробка науково-методичних та практичних
рекомендацій щодо вдосконалення маркетингової діяльності у контексті
виробництва м’ясопродукції. Об’єктом дослідження є процес формування
маркетингу м'ясної продукції, предметом
дослідження є теоретичні, методичні і практичні аспекти та напрями
удосконалення маркетингу.
Теоретичною і
методологічною основою дослідження є діалектичний метод пізнання, напрацювання
вітчизняних та зарубіжних вчених з питань маркетингової діяльності,
нормативно-правові акти щодо розвитку сільського господарства у ринкових умовах
тощо.
Маркетинг
у сфері аграрного виробництва постійно перебуває в колі інтересів
економістів-аграріїв. Їй присвятили свої наукові праці такі вчені, як О.В.
Березін [1], Т.О. Продан [7], В.М. Рабштина [6] та інші. Однак, незважаючи на
значну кількість публікацій на цю тему, проблема розвитку маркетингу м’ясної
продукції та залишаються недостаньовирішеними.
Сільськогосподарським виробникам, які планують виробляти м’ясну продукцію, слід
починати з оцінки ринкового попиту на неї, а також вимог різних груп споживачів. Це допоможе вирішити, на якому
каналі реалізації слід зосередити зусилля і яку продукцію пропонувати на
кожному з цільових каналів.
За результатами опитувань, проведених Проектом аграрного маркетингу у
2010 році в
найбільших супермаркетах Києва, Дніпропетровська, Одеси, Черкас, багато
споживачів надають великого значення
якості м'ясної продукції, її ціні, упаковці [4].
Переважна більшість
споживачів (88 %) нині
готова платити вищу, ніж на споживчому ринку, ціну за м’ясо гарантованої якості. При цьому ціна не повинна перевищувати ціну споживчого ринку більше, ніж на 5—10 %. Частка таких
споживачів становить 59 %. Необхідно відмітити той факт, що, коли вартість упакованої продукції
супермаркету не перевищуватиме ціну споживчого ринку більше, ніж на 10 %, то за неї готові
платити 78 % опитаних — що ще раз свідчить про важливість упаковки для
відвідувачів супермаркетів середнього віку (25—35 років), 73 % яких бажають купувати м'ясну продукцію упаковану. Проте 85 % респондентів даної
вікової групи передусім готові сплачувати більше за м'ясо гарантованої якості, а
вже потім за їх упаковку. Логічно, що саме в категорії респондентів з рівнем
доходів 1000 і більше гривень спостерігається найвища готовність сплачувати за
всі згадані вище фактори [2].
Водночас основними критеріями та факторами при купівлі м'яса є
його смакові якості – 88% респондентів вибрали
даний фактор як надзвичайно та дуже важливий [3]. Термін придатності до вживання та зберігання продукції посідає третє
місце в цьому переліку. Цей фактор вказали 83 % опитаних.
Респонденти лише на шосте
місце ставлять такий фактор як доступна ціна (64 %), віддаючи превагу гарному вигляду (75 %) та місцю виробництва (вітчизняна) (72 %). Це переконливо свідчить про те, що вітчизняна м'ясна продукція стає дедалі
конкурентоспроможною в місцевих супермаркетах.
За даними останніх подібних опитувань за кордоном, понад 50% споживачів
„купують очами”, іншими словами, віддають перевагу гарному вигляду та яскравій
упаковці продукції. Не менш важливим критерієм є екологічність продукції.
Основними факторами, які можуть заохотити респондентів до купівлі
продукції в супермаркетах, є насамперед широкий асортимент (для 62 % опитаних), супровід додатковою
інформацією щодо харчової цінності і можливих рецептів їх приготування (45 % опитаних).
Проведене маркетингове дослідження ринку м'ясних
продуктів показало, що при виробництві і реалізації м'ясних продуктів виробники
втрачають орієнтацію на споживача, ставлячи на перше місце саме виробництво.
Тому для того щоб збільшити обсяги реалізації варто при формуванні і плануванні
виробництва звернути увагу на такі фактори, які були виявленні в результаті
опитування потенційних споживачів, як: якість, ціна, упаковка і надання
інформації про цінність продукту.
Список літератури:
1.
Березін
О.В. Проблеми формування продовольчого ринку України / О.В. Березін. – К. :
Вища школа, 2002 – 212 с.
5.
Ілляшенко
С.М. Маркетинг: бакалаврський курс: Навчальний посібник. – Суми: ВТД
«Університетська книга», 2004. - 976 с.
6.
Рабштина
В.М. Основи маркетингу в галузях АПК / В.М. Рабштина, В.В. Писаренко, Х.З.
Махмудов. – 2002. – № 22 (352). – 411 с.
7.
Статистичний
щорічник. Сільське господарство Полтавської області / за ред. Т.О. Продан.
[Електронний ресурс]. – Режим доступу: gus@od/ Ukrstat.gov/ua
8.
Савельєв
Є.В. Новітній маркетинг / Є.В. Савельєв / [Текст]. ― Київ. ― Знання, 2008 р. ―
С. 46-49.
9.
Супіханов Б.К. Розвиток державної
аграрної політики у підвищенні ефективності сільськогосподарського виробництва
// Економіка АПК. – 2007. – № 8. – С. 3-8.
10.
Єранкін О. О.
Маркетинг в АПК України в умовах глобалізації: [Монографія] / О.О. Єранкін. ―
К.: КНЕУ, 2009. ―С. 156-168.
Немає коментарів:
Дописати коментар